14 March 2009

Vi köper några kilon grönkål













Det var i december någon gång. Kanske januari. Vem vet. Vem håller koll liksom? Jag och pappa åkte iväg för att ha en av våra äventyr, dvs då vi packar alla fotogrejer vi har och kör ut för att finna en intressant plats... vilket alltid slutar med att vi kör runt i bilen i nån två timmar, snusar oförnöjt i en främmande luft i kanske två minuter, och därefter slutar resan på närmaste prylbutik där vi köper något nytt skit. Typ batterier. Eller en programvara. Eller pappas senaste leica köp. Jag menar, va fan?
 Ja men så är det i alla fall.
Hursomhelst. Det var som sagt januari eller december. Vem vet? Jag vet inte. Inte alls. Det enda jag vet är att det var GRÖNKÅLSSÄSONG. Jag och pappa var på väg ut mot landet och så såg vi en frukt och grönt affär. 
Uli: Kolla pappa - GRÖNKÅL!
Pappa: Woho!

 Vi kör in och köper en buske av grönkål. Hur många kilon? För många. Bagageutrymmet är täckt av grönkål.
 Vi kommer hem.
Pappa: Jag måste jobba, men du fixar väl grönkålen?
Ja... det gör jag väl. Eller?

Vi måste ju frysa den. Här är chansen. Årsförbrukning av grönkål. 
Så där stod jag. Flera timmar i köket och tvättade och skar upp grönkål. Paketerade. Jag kommer aldrig att glömma det här momentet. Det kändes ju så otroligt idiotiskt. Älskade vi verkligen grönkålssoppa såhär mycket? 
Jag antar det.

2 comments:

  1. Tro mig, varenda en slurk av soppan var guld värd!!! Ibland undrar jaj om vi har kvar ngn grönkål i frysen? Jag har dagar då jag skulle kunna döda för 100ml grönkålssoppa.

    ReplyDelete
  2. Vi har ju för fasen MASSA grönkål i frysen!

    ReplyDelete