24 February 2009

Saknar sommar


Idag sken solen varm och sommrig så jag tvingade ut Tess för en promenad och en fika inne i stan med ack för mycket grädde. Vissa vit och gulsippor har klämt sig ut genom snön och tittar nyfiket upp på sin omgivning. Men kylan ligger så klart fortfarande kvar och jag får ge ifrån ett litet suck då jag provar sommarklänningar och tittar ledsamt in i spegeln. 
 Tänk att få bli lite brun igen. Tänk att få pysa iväg till stranden.

 Ja, tänk er en...
... tidig sommardag då man slått upp en filt vid sidan av en lummig skog. En sådan där varm lövskog som andas tyst med vindens vågor. Runt omkring betar stora hästar och kanske några hönor som ränner runt och funderar på saker och ting. Du har med dig baguetter, jordgubbar, brieost, lagrad salt ost, färska fikon, druvor, kanelbullar,vinbärssaft, riktig äppelmust och pepparmintste. Både du och ditt sällskap har på er fina linnekläder  och temperaturen är precis sådan att man är varken för varm eller kall. Ni ligger helt avslappnade i skuggan av en stor bok och hör på kåltrasterna sjunga. Och så springer era hundar omkring på ängarna och försöker äta upp fjärilar. Då och då avbryts tystnaden av att någon drar ett bajsskämt eller liknande och alla yng-domars skratt ekar i skogen. Sedan när solen stiger högre och högre upp på himlen springer ni genom skogen till havet som ligger bakom och badar långt långt ut i det djupa. Därefter tassar ni bort till den närmaste fiskaren och köper räkor och kräftor och gottar er med det på stranden... och så...
...och så...
..jaa-h...

Jag minns en sommar morgon för väldigt länge sedan då mamma och pappa väckte mig och Tereze tidigt och körde iväg till ett stort träd ute på en äng för att äta picknick-frukost. Jag hade nästan glömt det.

3 comments:

  1. fan vad det ser kallt ut på bilderna...inte sommrigt alls :P. meeeer vaarma färger Bull!!!

    ReplyDelete
  2. Jag tror att det stora trädet egentligen var inte så stort, men vackert var det visst. Det var ett blommande äppelträd i Vipeholms park.... om det nu är den morgonen du minns. Vi gjorde det för att japanerna brukar göra det - frukostera under blommande fruktträd.
    Idag är det 7v innan Påsk och enligt gammal lettisk tradition heter dagen Meteni =våren börjar knacka på på allvar. Kanske inte så konstigt att du hade sådana sommar-värma-längtan vibbar just idag

    ReplyDelete
  3. Aha! Tänka sig, jag har genuina lettiska gener after all. Kändes ju lungt som en första officiella vårdagen!

    ReplyDelete