05 February 2009

Grässtrån i himlen!


foto av uli
uli fotograferad av patrik johansson


NORRSKEN är grässtrån som cirkulerar runt eldflygor uppe i den kalla himlen i den norra delen av vårat jordklot. Det är ju helt sjukt.

Vad hände egentligen? Varför blev mina bilder så gryniga? Varför är min kamera sjuk i huvudet? Jag borde smiska den ju. Aj aj aj.

Visste ni att det gröna norrskenet är ungefär 100 km upp från jordytan? Och det röda hela 300 km upp? Det finns rymdfärgor som liksom swooshat igenom norrsken i rymden, crazy! Och visste ni att man kan se på solen om det kommer bli norrsken? En fläckig sol ger mycket norrsken! 2001 var solen fläckig som en prickig korv. Ett bra norrskensår. Den ska bli riktigt fläckig igen 2011, då är det bara att komma upp till nord. Under sådana där "fläckiga" år då solen utströmmar mycket magnetkraft så kan det synas norrsken i Danmark... Frankrike... å Spanien!

6 comments:

  1. Åhh jag vill också se norrsken! äldigt orättvist att vi inte har en sydligare variant...
    Hoppas allt går bra där uppe i norra annars dvs att eleverna är snälla och inte kastar blöta pappersbolar på dig etc...många kramar/minus-flinus

    ReplyDelete
  2. åh vad vackert!
    tack för bilderna uli, det var ju min request! :P

    kolla här, norrsken från rymden - rätt tufft:

    http://www.youtube.com/watch?v=JeAmKKrIVlc

    ha det gött kotten! puss

    ReplyDelete
  3. Oj det var fint... men man ska tänka på att man aldrig helt kan se på norrsken på film... eftersom film rullar 25 bilder i sekunden och det tar minst 8 sekunder att fånga en exponering på norrsken... så det blir alltid en viss typ av stop motion, samt att de som fixar ihop norrskens-filmer ofta rullar på dom för snabbt. Nottskenet är ofta väldigt sakta och försiktigt.

    Å Mina, eleverna är snälla, jag har ännu inte fått några blöta pappersbollar... men det finns ju alltid nästa vecka!

    ReplyDelete
  4. Bull, Har du ngn gång sett den röda varianten?

    ReplyDelete
  5. Jaj har haft en tung o jobbig dag i dag. Helt enkelt för mycket skit. Men när jaj upprepade gånger sett på din själve-porte så är jaj nu i tårar av skratt och helt röd i ansiktet (också av skratt). Det finns ngt i den där bilden som går inte att analysera inför allmänhet. Det är helt enkelt internhumör. Ha det...

    ReplyDelete
  6. Hah, vilket självporträtt syftar du till? För det i mössan är i alla fall taget av Patrik och inte av mig.

    Jag har sett rött/rosa norrsken i lofoten under mitt första år, då kom jag ut från matsalen och hela himlen exploderade av röda och gröna tjocka dansande massor. Det var HELT galet, kommer aldrig glömma det!

    ReplyDelete