06 January 2009

Det är kallt som hos samerna



Förra året runt påsk hyrde jag, Patrik, Mikkel, Kristine och Njål en bil och roadtrippade från Lofoten genom lappland och Finland upp till samerna i Kautokeino i NordNorge. För vi tänkte, fan det är lov... vi drar på samefestival! Men när man tänker på festival så ser man oftast korvstånd framför sig, barn som springer, ballonger, lekar och tävlingar.
 Vi anlände på natten till en mörk, tyst, snötäckt liten by.
Jaha. Ska man ge sig ut på en slätt, gräva i snön och slå upp tält? Nja. Vi hade rest länge länge, ute var det -20 grader och vi kände oss lagom energiska. Men vi hade tur, för vi fick syn på en lavvo (tipi) och frågade närmaste vaktmästare om vi möjligen kunde sova där den natten. Jo det gick fint. Kom dock ihåg att tält isolerar mer och värms upp med tiden. En tipi har hål i toppen och blir i princip aldrig uppvärmd. Även om det brinner en liten eld i mitten. Nästa dag lyckades vi hitta en journalist på puben som vi kunde krasha hos på natten. Och kvällen därpå sov vi hos en väldigt äckligt alkoholiserad sam vi hittade på ett samebröllop (som vi liksom snubblade över). Ja, resan var märklig, kall och oförglömbar! Patrik säger att han skulle vilja göra det igen. Men jag är kanske inte lika säker. I så fall skulle jag ha med mig mycket mer äppelglögg!

 Idag vaknade jag med ett litet skratt, kände mig glad och tänkte att ge sig ut och fota frost kunde vara en idé. Men väl ute påklädd med allt ull jag äger, en stor pälsmössa och ett päron i handen insåg jag att det inte var en så bra idé. Det är kallt. Allt för kallt. Och så var det ju inte ens mycket frost. Men det fick mig att tänka på sameresan. Fler bilder från resan finns här.

3 comments:

  1. Hello I really like your blog, I would like a link exchange with you, I insert your blog to my favorite blogs ;)

    the address of my blog is: http://marcocrupifoto.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Thank you Marco! I'm glad you like it :)

    ReplyDelete
  3. snacka inte om kallt...vi har 60 cm snö ute o om man får för sig att sätta näsan utanför dörren får man typ nån sorts kyl-shock

    ReplyDelete