12 December 2008

Snödjur



Jag vaknade av ett telefonsamtal. Sen gick jag ut p g a den plötsliga snön. Och så träffade jag alla vackra hundar. 10 stycken kom det. Massa hundar och massa snö. Så tog jag lite bilder och blev glad.

Det börjar bli vinter. Finns inget bättre sätt än att värma sig än med lite glögg. Koka upp äppelsaft eller vinbärssaft tillsammans med en ingefära, 1-3 kanelstänger, 1-2 tsk kardemummakärnor, några kryddnejlikor och lite socker. Så blir ni både varma och glada i magen. Kom bara ihåg att vinbärssaften ska koka i ca 15 minuter medan äppelsaften ska saaakta koka upp på låg värme. Alltså aldrig börja storkoka helt.

Massa vintervärme från Uli

5 comments:

  1. Du är bjuden på glögg på söndag kl 15

    ReplyDelete
  2. Var då? Kommer detta bli ännu en "glöggkväll" som den senaste du lurade mig till då det för fasen inte blev någon glöggkväll alls?

    ReplyDelete
  3. nu ska ni inte klaga;det ar varsta lyxen att ha glogg...jag maste hitta pa eget recept med italienskt rodvin som bas for min luciafest imorrn..onska mig lycka till med lussebaket..ar valdigt radd for hur det kommer ga!

    ReplyDelete
  4. Istället för glögg a´la traditionale kan man göra följande (för 4 pers): svartvinbärssaft 1liter + 5 skivor apelsin + kanelpinnar + nejlikor+ koriander + andra strö-in-saker efter smak och tycke. Värm upp till kokpunkten, låt stå minst 5 min. Sedan in i glasen + 50ml Rigas Melnais Balzams per glas.

    ReplyDelete
  5. jo jag gjorde val nagot i stil med det su skrev papps..bara att jag saknade rott vinbarssaft o hade inte tillrackligt mycket balsams till 15 personer...fast lussebullarna gick jattebra, folk alskade dom. O gloggen blev ok oxa..efter en halvtimmes halande o skivande av massa olika kryddor. Tips: riv in ginger i gloggen! Blir super!

    ReplyDelete