04 December 2008

Minns du Japan?


Och så har vi Japan, där var jag väl 17. Vår basstad var Nagoya. I Japan äter man rå häst på sushi. Där åt jag den legendariska blåsfisken som är dödlig om man tillagar den fel. Det är helt löjligt för det smakar ingenting. Men för japanerna är ofta faktum viktigare än själva upplevelsen. Det är något märkligt med japanerna, svåra människor att komma in på. Helt helt annan kultur, helt sjukt.
 Och sjuk blev jag.
 Jag tror det var någon äggfriterad ris-tjong som jag åt från en butik. Men jag kommer aldrig veta helt. Allt jag minns är när jag spenderade dagarna med toalettstolen medan familjen såg på tempel. Ah... att vara ute och resa! Detta var flera sjukdagar, mycket värre än i Kina.
 Turen och hälsan vände då vi åkte till Nara och jag fick skutta runt med rådjur och kaniner bland tempel och japanska skogar. Efter det spydde jag inte mer.
 Ovanbilden är på mamma, mig och syster Tereze. Lägg märke till mitt bleka ansikte och smått frånvarande blick. Men hotellets kimonon var wicked. Underbilden är på mig och Tereze i Nara. Båda bilderna tagna av pappa.

1 comment:

  1. ooooh,jaaa,minns Japan! Det var fint, abven om du spydde halften av tiden o jag hade min visdomstand som var inflammerad o holl pa att ta dod pa mig! men tank att man i slutet bara minns de bra grejerna ;)...eller ja; tur det!

    ReplyDelete