12 November 2008

Ibland blir det solklart

Jag älskar när man överaskar sig själv. Eller när livet bara vänds upp och ner som en pannkaka och det blir dags för en ny sida och stekas och bli färdig. Jag tror faktiskt jag har vänt på en pannkaka. Jag tror jag steker en ny sida av mig själv just nu. 
 Först var det en röra.
 Jag öppnade brevlådan och där fanns två brev till mig, ett stort och slitet i alla kanter... ett sådant utan frimärken som man misstänker har funnits på postkontoret i ett år, och så ett brev från Lofoten. Det stora brevet var från Högskolan för Fotografi i Göteborg, innehållande min gamla söknad till dom. I det andra brevet från lofotens folkhögskola fanns en bekräftelse och ett brev från Erlaug. Erlaug skrev om vad som hände på skolan i år och berättade lite om var hon rest i Indien i oktober.
 Indien. Och Göteborg.
 Jag såg på det slitna kuvertet från högskolan och blev så arg att jag började gråta. Såg på bilderna och blev ännu argare på mig själv och förstod så klart varför jag var här just nu och inte där.
 Så jag satt där i hallen och såg ner på bilderna och kuverten och breven och framför mig fanns Göteborg, Indien och Lofoten i ett.

 Jag är hemma igen och jag vet exakt vad jag vill göra. Jag har två större projekt att starta upp och två månader på mig. Det ena gäller Korpus och det andra handlar om läppstift tillsammans med folk och skisser och fotografier.
 Och jo, så finns det en tredje sak också som gäller en råtta. Eller kanske två råttor

 Äntligen har kreativiteten som jag väntade på i augusti blommat upp och jag känner mig alldeles pirrig och glad i magen - nästan som när man är nykär. Kär i magen... kan man må bättre än så?

2 comments:

  1. takk för kommentaren vil du se mer bilder från kvelden kan du gå på min personlige blogg www.fotografcarlson.blogg.no

    ReplyDelete
  2. Va kul! Jag drömmer också som mest då eller det är bara då jag kommer ihåg vad jag drömt nästan och på tal om det så påminde du mig om en "bildidé" jag kom på igår precis när jag slumrade en kortlur. =)

    ReplyDelete