18 August 2008

Varför tänker man såDÄR?

Jag tänkte lite idag.
 Eller, jag tänkte medan jag borstade tänderna. Jag ramlade bak på kakelväggen och så såg jag lite tomt på mig själv i spegeln. Såg på medan jag drog borsten fram och tillbaka i små krrsh krrsh ljud. Jag borstade länge. Allt för länge. Försvann in i ögonblicket. Tänderna blev rena, så mycket kan jag ju säga.
 Varför är vi så väldigt väldigt egoistiska? Det var det jag tänkte medan jag såg ytterst skeptiskt på mig själv. Ok. Jag förstår en sak. Du är du och jag är jag, egoistisk och självtänkande måste man vara för att kunna leva, sätta på sig byxor och få gröt ned i strupen. Men, varför är vi så dåliga på att vara glada för varandra? Varför ser jag på en fantastisk konstnär och får nojja och tänker; varför kan inte jag göra det där?? mer än vad jag tänker: Herregud vad han är duktig. Jag tänker ju på båda saker så klart. Men varför måste man direkt jämföra människan med sig själv? Varför ser man på folks partybilder och blir bara sur för att man själv inte var där? Å varför säger man inte; " Så otroligt bra att du ska till Nya Zeeland och simma med valar".
Avundsjuka. Väldigt mycket avundsjuka. I Moulin Rouge säger dom att avundsjuka är starkare än kärlek. Kanske är det så. Gräset är grönare på andra sidan. Det bara är så. Jag vill ha kakan du har, min är ful. Min smakar smör. Smör som klibbar sig uppe på gommen. Äsch.
 Tänk om man har det bäst av alla? Det kan man ju aldrig förstå, för alla vill vara som alla andra -eeh dvs, i slutändan, ingen alls.
 Jag vill inte vara kräsen och småsur och avundsjuk. Varför är man det ibland? Det är bara så... så... mmmmrrrmm. Ja. Precis så.



 Har några fotografer jag skulle vilja dela med mig av; Peter Ten Hoopen och Irina Rozovsky. Irina är kanske inte för alla... men jag gillade det.

3 comments:

  1. Of birds an men serien var ganske kjekk ja .
    -m

    ReplyDelete
  2. sjalusi er en farlig sykdom. det sier mamma.

    ReplyDelete
  3. Jag tror du har en väldigt klok mamma Kammy.

    ReplyDelete