10 August 2008

Mamma

 När man blitt 20 brukar man inte snacka så mycket om sina föräldrar. Man framstår sig själv som en egen "själ" liksom som kan stå på egna ben och med egna tankar och teorier om livet. Jag snackar rätt mycket om mina föräldrar dock. Min mamma brukar faktiskt säga så och min pappa brukar göra detta. Inte för att jag är jätte töntig, men bara lite. Men vadå, man ska väl inte sitta där som en småmöglig morot och glömma bort vad ens föräldrar lärt en? Då kunde man ju lika bra bott i en kartonglåda ute i skånes buskar under sin uppväxt. Lärt sig om raps och vildsvin från boden Svensson? Nä, precis.
 Denna veckan bor jag hos min mormor med mamma, och därmed kommer detta inlägget handla om henne. På bilden ovan är det min mamma längst till höger, jag i mitten och syster Tereze till vänster. 17 år sedan.

Min mamma som ung, när jag såg bilden till vänster trodde jag det var jag först. Lite märkligt kanske. Kanske lite spännande. Kanske lite sådär att randigt plötsligt ser ut som prickar.

Mamma idag, det spänstiga året 2008, i trappuppgången till mormor. 

Innan det är läggdags måste alla in i köket och ta sin sista syltgurka och tjaffsa med varandra en sista gång. Köket är tiny så när man är mer än sex personer där inne börjar man bli suddig framför ögonen. Från vänster: Mamma, Kristaps (syssling), Agenta (moster) och framför dom har vi Natalia (mormor).

 Följande saker kommer jag och min mamma alltid ha gemensamt:
Bli fulla på ett glas vin
Inte kunna se skräckfilm
Snarka
Ha långt hår
Gränslös ätning av bär och frukt

No comments:

Post a Comment