03 August 2008

Idylliskt i Lettland?

Förlorade hopptävlingen från gungona mot Artis och Viktor. Crap.
Geting mitt inne bland frukt-kakorna.
 Mina nya, coola, vänner utanför mormors lägenhet!

Jag snackar ofta om de idylliska sommrarna i Lettland. Skryter kanske. Ordbajsar. Folk himlar med ögonen. Tycker jag är jobbig. Jag börjar tveka på mig själv. Handsvettas. Är det så bra där egentligen? Jag sitter inte och ljuger?

Ja, jag har varit här i två dygn nu och insett... att bajshumor har jag (för de påpekar letterna att de inte fattar) men ordbajsa om Lettland - det gör jag inte.

Jag har gått från klänning till klänning. Jag har ätit grillat kött, inlagda gurkor, piroger, kotletter, sallader, kringlor, grovbröd med brunost (!! faktiskt), vin, hemmagjord saft, tårtor, syltdesserter, kakor, svampsås, nypotatis och soppor. Jag har traskat runt i en stor trädgård och förätit mig på bär. Jag har hoppat runt på ängar och lekt med enorma hundar. Jag har blivit biten av en hund. Jag fick plåster inomhus och hittade fyra kattungar som fortfarande inte kunde se. Jag har traskat runt på natten och lekt kurragömma med alla barnen. Jag har dansat inne och ute till dragspel. Jag har lyssnat på folkmusik och operasång från bekanta. Jag har tillsammans med en hund suttit under ett litet tälttak och väntat ut sommar-spöregn. Jag har pratat om livet med både 5 och 80 åringar. Jag har gungat med kvartersungarna. Jag har gosat med en hundvalp. Jag har vaggat babyn med beatles sånger. Jag har aldrig haft skor på mig.


Jag har ätit och ätit.

Och ätit.


1 comment:

  1. Jeg smiler fra øre til øre, Uli! Jeg har det kanskje totalt motsatt fra deg, bortsett fra at jeg nynner meg sjøl i seng med beatles...

    ReplyDelete