12 July 2008

Det blir inte helt bra



Det var en kväll efter jobb som jag inte kunde somna. Så jag satte mig vid det charmerandes träbordet på en turkos stol i hyttans "vardagsrum" och lyssnade på Mugison och skissade. Men jag kan säga såhär... jag tycker de här skisserna är tråkiga. När jag lägger för mycket tid på skuggor, teknik och vinklar och glömmer bort humor och då tycker jag bilderna blir tomma. Konst och humor kombinerat tycker jag alltid blir mer intressant. Annars blir det ju bara en bild vem som helst kan skissa... man måste ju lägga in lite av sig själv i bilden. Bill Wattersson som skrivit "Calvin and Hobbes" serierna sa en gång:
" Jag menar att de bästa serieteckningarna ( så som de bästa romanerna, målningarna osv. ) är personliga, egenartade verk som reflekterar en unik och ärlig livskänsla. För att dra till sig och behålla ett publikum måste konsten underhålla, men betydningen av varje konstverk ligger i förmågan till att uttrycka sanningar som gör det lättare för oss att förstå vår egen värld."

 Genialt.. och helt sant! Han är klok han. Bill det vill säga.
 En del av mig ligger så klart också i dessa fjamsiga skisserna... men kanske inte tillräckligt mycket.

(( Mugison sång-rekommendationer: "Salt", " What I would say at your funeral", "I'd ask" ))

4 comments:

  1. "klarer du å se for deg dyret? Se for deg en bever...så river du av tennene, setter på et nebb og vips! et nebbdyr! Beste dyret"

    ReplyDelete
  2. "klarer du å se for deg dyret? Se for deg en bever...så river du av tennene, setter på et nebb og vips! et nebbdyr! Beste dyret"

    ReplyDelete
  3. saaaaa saaaa fin teckningen med ledsna flickan o fishbowl....vill satta upp den pa min stora klotter-foto-tavla hemma

    ReplyDelete